„Justified“: ljubavno pismo
08. maj 2012. @ 08:51  |  recenzije

„Justified“: ljubavno pismo

Nedavno završena treća sezona FX serije potvrdila je da je „Justified“ konzistentno najzabavnija stvar na TV ekranima.

Imajući u vidu tematski i formalni mejkover koji su serijski programi pretrpeli u poslednjih deset i kusur godina, u aktuelnom TV pejzažu „Justified“ štrči poput džinovskog rozog slona u staklarskoj radnji. „Justified“ nije ni dubok, ni preterano ozbiljan, niti radi bilo šta radikalno novo i moderno.

Šta više, ova serija je tako očigledno staromodna da se tu ne može govoriti o slučaju. Uprkos tome, „Justified“ nam iz nedelje u nedelju donosi gotovo neverovatan nivo zabave i uzbuđenja, koristeći najtradicionalnija narativna sredstva - često zanemarene stvari kao što su kvalitetna priča, zanimljivi likovi i jaki dijalozi. Koristeći površinski klišeiziranu vestern postavku sa dominantnim alfa mužjakom kao herojem i čitavu armiju epskih zlikovaca, scenaristi su pronašli zonu udobnosti u kojoj svi klišei zapravo rade u njihovu korist. U svojim lakrdijaškim raspoloženjima karikature „Justified“ likova su urnebesne, a kada se stvari uozbilje klišei su snažni i efektni.

„Justified“ je kreirao poznati filmski i TV scenarista Grahan Yost na osnovu kratke priče Elmora Leonarda, pisca čiji su romani i priče poslužili kao podloga za brojne filmske i TV hitove. Glavni lik je federalni maršal Raylan Givens (Timothy Olyphant), jedan od najkuljih likova u istoriji televizije. Kao što izreka kaže, žene žele da budu s njim, a muškarci žele da budu on (autor ovih redova zapatio je takav man crush kakav nije imao još od osnovnoškolske fascinacije Michaelom Pareom u „Vatrenim Ulicama“). Raylan je čovek od zakona sa jakim, pomalo atipičnim moralnim kodeksom. On ne priča mnogo (mada bi svaka njegova rečenica mogla da se štampa na majicama) i nikada se ne odvaja od svog kaubojskog šešira, što je čest predmet sprdnje njegovih kolega i neprijatelja. Raylan Givens je čovek stvoren za revolveraško doba Divljeg Zapada koji je, na sopstvenu žalost, rođen dva veka prekasno. U jednoj od ranijih epizoda treće sezone on se svome nadređenom ispoveda kako često razmišlja o nekadašnjim čuvarima zakona poput Wyatta Earpa i pita se kako bi se poredio sa njima. To nikada nećemo saznati, ali makar po broju leševa koje ostavlja iza sebe Raylan je dostojan naslednik nekadašnjih čuvara zakona. Upravo jedan leš koji je ostavio za sobom pod sumnjivim okolnostima vraća ga po kazni u rodni Kentucky. Ova rednečka zabit sa svim svojim rasizmom, nazadnošću, strahom od promena, ali i sirovom ljudskošću, poslužiće kao pozadina svih dešavanja u seriji.

Slikoviti Kentucky sa svojom surovom i jednostavnom životnom logikom izrodio je u „Justified“ neke od najzanimljivijih likova skorije TV istorije. Posebno se ističe čitava plejada bizarnih negativaca – od klana Crowder iz prve, preko matrijarhata Bennett iz druge, pa sve do mesarske bande Ellstina Limehousea iz treće sezone. „Justified“ negativci najčešće nisu nekakvi veliki zločinački umovi, već jednostavni, često i priglupi narodski ljudi zagledani u svoje dvorište bez velikih kriminalnih ambicija. Kriminal je najčešće porodični zanat, a bande usko povezane krvni(čki)m vezama i prostom unutrašnjom logikom samoočuvanja. I sam Raylan potiče iz porodice sa dugom kriminalnom tradicijom, podvlačeći tanku liniju koja razdvaja njegovo upitno moralno gledište od nedostatka moralnog uporišta njegovih protivnika. Drugim rečima, značka je najveća – često i jedina - razlika između dvoje. Čak je i Raylanov otac Arlo kriminalni veteran koji, uprkos poodmakloj staračkoj demenciji, još uvek ume da napravi ozbiljno sranje.

Velika pažnja posvećena stvaranju i razvijanju negativaca koji poseduju priprosti šarm i ljudsku vitalnost koja vas – hteli to ili ne – tera da se poistovetite sa njima u velikoj meri odvaja seriju od ostatka akcione produkcije, dok je jaki ženski likovi čine gotovo jedinstvenim slučajem u ovom žanru. U velikoj većini akcionih filmova i serija ženski likovi su samo lepuškasti rekviziti koji nam omogućavaju da vidimo „mekšu“ stranu glavnih junaka i pružaju im riliku da nešto povale. „Justified“ je svetlosnim godinama daleko od toga. U svetu opštine Harlan žene su iznenađujuće punokrvne, jake i trodimenzionalne, što važi kako za devojke i supruge, tako i za ćerke, majke i maćehe. U celini, „Justified“ obiluje neverovatnim mnoštvom fascinantnih likova, od glavnih junaka pa sve do krajnje nebitnih epizodista. To je dovelo do praktično jedinstvenog slučaja da autor ovog teksta, inače osvedočeni namćor, tokom čitave tri sezone nije naišao ni na jednog lika za kojeg je jedva čekao da umre (najčešće sa pogrešne strane Raylanovog revolvera). Na ovome prvenstveno možemo zahvaliti iznenađujućoj razigranosti scenarista, ali i gotovo nepogrešivom kastingu koji će vam mnoga dobro poznata TV lica prikazati u vrlo drugačijem svetlu.

I pored očigledne fascinacije Divljim Zapadom, „Justified“ vidno crpi inspiraciju i iz moderne serijske produkcije. Groteskna razigranost negativaca često dostiže „Breaking Bad“ visine sa urnebesnom neprikladnošću samoukih zločinaca, ali i brutalnošću koja vas udara pravo u utrobu, a hladna logika Ellstona Limehousea i njegove družine podsetiće vas na„The Wire“, doduše smešten u seljački južnjački geto kakav do sada niste videli. Uprkos ovim poređenjima, „Justified“ je daleko „lakša“ serija koja je podjednako uronjena u zdrav i efektan humor koliko u punokrvnu akciju. Praktično svaka epizoda krcata je one-linerima koji su u stanju da vas bace na pod. Ležeran odnos prema nasilju i smrti čini da, čak i kada stvari postanu smrtno ozbiljne, one nisu stvarno ozbiljne. To ne znači da vas akcija neće prikovati za ekran. U svakoj od prethodne tri sezone događaji su nas nepogrešivo vodili ka klimaksu finalnih epizoda u kojima su se zapetljane niti radnje rasplitale uz zapanjujuću eleganciju, ostavljajući nas sa brojnim ikoničnim scenama koje su na idealan način zaokruživale sezonu i sejale seme budućih dešavanja. Sve ovo nas tera da od „Justified“ i u budućnosti očekujemo velike stvari i sa zgražavanjem gledamo na mesece i mesece koji nas razdvajaju od narednog susreta sa čovekom sa šeširom.