TRON: LEGACY (2010)
28. jan 2011. @ 17:20  |  recenzije

TRON: LEGACY (2010)

Presuda: 3/5

Imali su 28 godina na raspolaganju, i ovo je najbolje što su mogli da smisle?

Nije kao da je TRON: Legacy potpuni promašaj. Stvar je u tome da svako ima prava da očekuje malo više od nastavka koji je toliko dugo bio u procesu snimanja. Originalni TRON je imao interesantnu i (u to vreme) jedinstvenu estetiku kojom je ispričao priču koja se najviše bavila novim idejama. TRON: Legacy je, međutim, pravi naučnofantastični akcioni film. Naracija je možda malo jača nego u filmu iz 1982, ali, osim nekoliko polualuzija na Frankenstein-a (koje su manje očigledne nego reference na Star Wars), ovde se ne dešava ništa mnogo zanimljivo. Film izgleda cool i akcione scene su efektno renderovane, ali, ironično, imam osećaj kao da je ovaj TRON veća video igrica u odnosu na svog prethodnika.

Dva glumca iz TRON-a se vraćaju - Jeff Bridges i Bruce Boxleitner. Ovom prvom je dodeljeno veća količina vremena na ekranu zahvaljujući duploj ulozi megalomanskog negativca i mentora novog junaka. Boxleitner je, međutim, odgurnut u stranu. On se nekoliko puta pojavljuje na početku filma kao Alan Bradley i onda nestaje. Fanovi njegovog cyberspace alter-ego-a biće razočarani, jer se Tron pojavljuje samo na kratko. Stiče se utisak da je jedini razlog zbog kog se Tron nalazi u filmu da bi opravdao naslov.

Priča počinje u 2010. godini. Kevin Flynn (Jeff Bridges), junak TRON-a, vodi se kao nestao već dve decenije, ubrzo nakon što je nagovestio veliki napredak u svom radu u sajberprostoru. Njegov sin Sam (Garrett Hedlund) odrasta bez roditelja. Kada odraste, Sam kao glavni vlasnik akcija u ENCON-u ima pravo da preuzme aktivnu ulogu u kompaniji, ali nije zainteresovan za sastanke upravnog odbora niti za poziciju generalnog direktora. On se pomirio s činjenicom da je njegov otac mrtav uprkos instinktima dugogodišnjeg porodičnog prijatelja Alana Bradleyja (Bruce Boxleitner) da nije sve tako kao što izgleda. Kada Alan dobije nešto što izgleda kao poruka od Flynna, Sam odlazi u "Flynn's Arcade" da istraži stvar i slučajno se transportuje u sajberprostor. Tamo otkriva svet u kom vlada Flynnov alter-ego Clu (takođe Bridges), surovi diktator kojem se suprotstavljaju samo Flynn i njegova štićenica Quorra (Olivia Wilde). Sam udružuje snage sa ocem kako bi pronašao put kući i sprečio Flynna da pređe u stvarni svet.

Ovoj priči nedostaje ambicioznost jer se oslanja na već izlizani kliše o tiraninu čiji je um pomućen željom za moći i koji želi da eliminiše svog jedinog protivnika i osvoji nove teritorije. Flynn, mučen odgovornošću što je isprogramirao Clu-a sa jedinim ciljem da stvori savršenstvo, postaje usamljenik. Tron se većim delom smatra za "nestalog u akciji" i njegov izostanak ne uspevaju da popune ni graciozna Quorra ni androgini Zuse (Michael Sheen), koji uspeva samo da nas podseti na John Hurtovog Caligulu u I, Claudius. Do kraja filma pratimo očekivanu putanju, a konačni veliki obračun se odigrava baš kao što bismo očekivali. Od početka do kraja, scenario napisan "po stavkama" ne uspeva da nas iznenadi ama baš nijednom.

Sa vizuelne tačke gledišta, može se reći da TRON: Legacy koristi poštenu količinu 3D-a, iako je značajno manje upečatljiv nego u Avatar-u. Bar su scene snimljene u 3D-u, a ne konvertovane. Slike su i dalje mračne, ali sajberprostor je predstavljen kao mračno mesto (nema sunca), tako da se uklapa. U većem delu filma, 3D je toliko suptilan da je skoro i nepotreban. Scene u stvarnosti na početku i kraju filma snimljene su u punom koloru u 2D-u kako bi se stvorio kontrast sa sajberprostorom koji je retko prikazan u drugim bojama osim crnoj, beloj i crvenoj.

"Izgled" sajberprostora se dramatično promenio od TRON-a i pokazuje koliko je virtuelna realnost napredovala u produkcijama poput Dark City i The Matrix. Prisutne su razne reference na original, među kojima su automobili koji ostavljaju tragove iza sebe i diskovi kao oružje za dezintegrisanje protivnika. Grafičko napredovanje u TRON: Legacy čini da izgleda više kao daleki rođak originalnog TRON-a nego direktni naslednik. Ipak, iako nije tako inovativan kao svoj prethodnik, TRON: Legacy je cool za gledanje.

Jeff Bridges, sa sveže osvojenim Oskarom, glumi i Obi-Wan-inspirisanog Flynna i mlađanog Clua. Kompjuterski program za podmlađivanje koji uspeva da obriše 20 Bridgesovih godina čini da izgleda pomalo voskasto i nerealno, što je savršeno za Clua. Bruce Boxleitner dobija sličan tretman, ali Tron se ne pojavljuje dovoljno dugo na ekranu da bismo malo bolje zagledali. Garrett Hedlund u nekim momentima preteruje u šepurenju kao paun i ne uspeva da nas ubedi u svoje emocije. Olivia Wilde  u svoju ulogu ćerke sajberprostora unosi mešavinu nevinosti i seksipila.

Akcione scene su dobro iskoreografisane. Ima ih mnogo, među kojima je i apdejtovana verzija jurnjave automobilima iz TRON-a i vazdušne bitke. Nesumnjivo najuzbudljivija scena se dešava na samom početku, kada je Sam grubo uveden u igre sajberprostora. Na neki način, ova produkcija ostaje verna svojim korenima iz 80-tih godina i najveći deo kvaliteta odnose akcione scene i specijalni efekti. TRON je predstavio sve te stvari i ponudio još više - imao je viziju budućnosti i poruku upozorenja koja dolazi uz to. TRON: Legacy je ograničen na sadašnjost, sa malom brigom šta će se kasnije desiti. Film je slatkiš za oko, prolazna diverzija. Disney želi da ovo bude "The Next Big Motion Picture Event", ali teško je zamisliti da će film poput ovog postići taj cilj.

Presuda: 3/5

(James Berardinelli)