Public Image Ltd. “This is PiL”
25. jun 2012. @ 08:07  |  recenzije

Public Image Ltd. “This is PiL”

(Pil official)

John Lydon (ili Johnny Rotten, ako vam je to bliže srcu) je jedna od fascinantnijih i bizarnijih figura u fascinantnoj i bizarnoj rock istoriji. Prvo iskeženo razbesnelo lice punk pokreta, uticajni post punk pionir, ali i lajavi egomanijak žedan medijske pažnje. Čitava njegova karijera manje je bila obeležena opipljivim muzičkim talentom nego snagom ubeđenja i silinom izvedbe. Ukratko – opravdano ili ne - Lydon je uvek bezrezervno verovao u sopstvenu genijalnost i nepogrešivost.

Koliko god da je Malcolm McLaren bio zaslužan za muzičku revoluciju koju su Sex Pistols svojevremeno izveli, ona je podjednako bila iznešena na leđima njihovog harizmatičnog, lajavog frontmena. Takođe, Lydon je pokazao zavidnu kreativnu hrabrost kao jedan od prvih punk prvoboraca punka koji je okrenuo leđa svom čedu čim su stvari postale pomalo komotne i zaplovio u sasvim drugačije vode. I ma koliko da je Lydonov rad sa različitim inkarnacijama Public Image Ltd. bio neujednačen i osporavan, za sobom je ostavio impresivno nasleđe i uticao na čitavu armiju kasnije značajnih bendova, od Sonic Youth do Fugazi.

Zahvaljujući ranom uspehu i gotovo mesijanskom statusu, Lydon nikada nije razvio sposobnost autocenzure. To je povremeno rezultiralo briljantnim izlivima kreativnosti koji bi momentarno menjali pravila igre, ali i naslagama neartikulisanih i neosmišljenih impulsa koje i najzagriženiji poštovaoci njegovog lika i dela s mukom vare. Zato je novi PiL album isčekivan sa podjednakim dozama entuzijazma i strepnje. Sasvim opravdano, pokazaće se po izlasku.
Najkraće rečeno, „This is PiL“ je i dobar i loš album. Dobar, jer je muzička pratnja fokusiranija i preciznija u izvedbi nego ikada pre. Loš, jer je sam Lydon vrlo daleko od svog najboljeg kreativnog raspoloženja.

Muzički, „This is PiL“ se poziva na raniju fazu benda kada je PiL više bio zainteresovan za svoju varijaciju mračnog reggae duba nego na mnogo pitkiji pop/dance/world music hibrid iz kasnijih godina. Album je iznenađujuće smiren i artikulisan, mračan i nenametljiv, prućajući idealnu podlogu za Lydonove teatralne propovedi. Hipnotičke bas deonice i intriganan, minuciozan rad gitare kao ključne stavke ranog PiL kataloga na novom albumu doživljavaju neka od najubedljivih ponavljanja, dok se bend u nekoliko navrata sasvim adekvatno rve sa elektronikom. Gledano u celini, muzika na novom albuma uspeva da se pozove na neke od najsjajnijih momenata iz prošlosti benda, ali i da ne zvuči preterano nostalgično i zastarelo. Problemi albuma počinju i završavaju se sa samim Lydonom.

Da ne budem preterano kritičan, na nekoliko pesama na „This is PiL“ Lydon ne uspeva da pokvari ono što su muzičari stvorili. „One Drop“, „Deeper Water“ i „Reggie Song“ spadaju u neke od boljih pesama koje je bend ikada napravio, dok gotovo desetominutna „Out of the Woods“ sa svojim hipnotičkim disko ritmom i Lydonovim disciplinovanim napevanjem predstavlja možda i najbolji završetak albuma u istoriji benda. Nažalost, ostatak albuma se urušava pod težinom frontmenovog nemara.

Lydon nikada nije bio na glasu kao preterano dobar tekstopisac, ali njegova samodovoljna freestyle buncanja u koja na novom albumu prečesto zapada čine mnoge pesme ne toliko neslušljivim koliko prosto dosadnim i nezanimljivim. Čini se da se Lydon povremeno nije ni trudio da osmisli svoj deo posla, već se oslanjao na improvizacije tipa “samo ti pusti traku a ja ću se već snaći, zato što sam ja jebeni John Lydon“. Problem je u tome što je jebeni John Lydon već predugo s nama i što njegova dobro poznata stara pesma zvuči umorno i dobrano iznošeno.

Sve u svemu, „This is PiL“ je mnogo bolji album nego što je iko smeo da se nada nakon dvadesetogodišnje pauze i sumnjivih motiva za ponovno okupljanje. Sudeći po live albumu od pre par godina najnovija PiL inkarnacija uživo je vrlo potentna i moćna, i nadajmo se da će nastup na „Belgrade Calling“ festivalu 29. juna uspeti da uhvati nešto od stare slave benda. Vidimo se tamo.